Micheline rent

Micheline (44) is moeder van twee zonen van 15 en 13, en werkt parttime als technisch consultant. Samen met man en kinderen woont ze op de Veluwe, wat Micheline betreft 'één van de mooiste plekken van Nederland'.

Hoe ben je begonnen met lopen?

Ik ben meerdere keren begonnen met lopen. Op de middelbare school, en toen ik studeerde, sportte ik veel. Na mijn studie ging ik werken, en toen ging het snel bergafwaarts met mijn conditie, en mijn figuur. Ik probeerde allerlei sporten uit, waaronder schermen. Maar na een verhuizing was er geen schermclub meer in de buurt! Ik ben een aantal keren met lopen gestart, maar hield het om verschillende redenen nooit vol.

Waarom begon je met hardlopen? Was er een bepaalde aanleiding?

Vijf jaar geleden schreef ik me in voor Start to Run. Ik vond het erg leuk, en ging ook echt vooruit. Helaas kreeg ik na een aantal maanden een vrij hevige longontsteking, die maar niet over ging. Het lopen ging toen niet meer. Tegen de tijd dat ik weer opgeknapt was, waren degenen waarmee ik liep al veel verder dan ik. Ik heb nog een keer met de beginnersgroep meegelopen, maar zelfs zij hadden een betere conditie dan ik, en toen ben ik afgehaakt.

Begin 2011 had ik allerlei vage klachten. Moe, dooie vingers, veel dorst. Je raadt het al: diabetes. Dat was voor mij aanleiding om het hardlopen weer op te gaan pakken en het te blijven doen. Best spannend in het begin.

Waar loop je het liefst: in natuur gebied of liever in de stad?

Eigenlijk vind ik beide wel leuk. In de natuur hoor je de vogels fluiten en kan je lekker door het mulle zand ploegen. Door de stad is ook prima, al is mijn woonplaats een dorp. Achter ons huis ligt een lange, rechte weg, die ik 's avonds als een soort privé-atletiekbaan gebruik. Overdag loop ik liever door het bos, 's avonds liever in de bewoonde wereld.

Hoe vaak loop je?

Liefst drie keer in de week, al moet ik eerlijk toegeven dat het leven van alledag me hierbij inhaalt. Dat red ik dus niet elke week, jammer genoeg.

Hoe zie je je toekomst als hardloopster?

'Hardloopster' vind ik een groot woord voor wat ik doe. Ik loop, en in de toekomst hoop ik verder en sneller te lopen, zonder hieraan direct cijfers of prestaties te koppelen.

Loop je alleen of in een groep?

Ik loop in een groep, en alleen. Lopen in een groep is erg gezellig. Je wordt dan gestimuleerd om langer door te gaan dan je in je eentje zou doen, en andere dingen te doen. De routes die we met de groep afleggen zijn ook anders dan mijn eigen, vaste looprondjes. Mijn prestaties kan ik aan mijn eigen routes goed aflezen, en ik weet ook goed wat er komen gaat op de route. Dat kan zowel een voordeel als een nadeel zijn.

Wat motiveert je om te gaan hardlopen?

Het gevoel dat je hebt als het lekker gaat, als je na een paar kilometer lopen het gevoel hebt dat je uren door kan lopen. De warme douche achteraf, al is dat tíjdens het lopen vaak een groter einddoel dan wanneer ik klaar ben met lopen.

Maak je verschil tussen lichamelijke en psychologische redenen om te lopen?

Nee, eigenlijk niet, al zijn die er wel.

Wat betekent hardlopen voor jou?

Vrijheid, mijn hoofd leeg lopen, afzien en voldoening. Iets kunnen waarvan ik dacht dat ik het niet kon!

Zie je parallellen tussen hardlopen en moeder zijn?

Moeder zijn is soms afzien en geeft soms ook veel voldoening, net als hardlopen. Hardlopen doe ik een paar keer in de week, maar moeder ben ik 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Kun je hardlopen gebruiken in je moederschap?

Ik heb nog geen directe toepassing gevonden. Mijn kinderen lopen al heel lang, veel harder dan ik.

Leer je je kinderen ook hardlopen? Waarom wel/ niet?

Ze hoeven het niet te leren, ze kunnen het al. De oudste loopt wel eens een wedstrijdje mee en loopt me er dan dik uit. De jongste ook.

Raad je het je kinderen aan?

Als ze willen, mogen ze. Het moet niet, en ze krijgen door andere sporten genoeg beweging.

Loop je met 'gadgets'? Zo ja met welke? (mobieltje, iPod, hartslagmeter etc.)

Ik heb graag muziek op mijn hoofd als ik alleen loop. Op mijn telefoon gebruik ik micoach. Dat is een gratis app van Adidas waarmee je de afstand, hoogte, tempo en de hele mikmak meet. Om de vijf minuten krijg ik een update van mijn prestaties. Dat vind ik erg stimulerend. Mijn telefoon heb ik vrijwel altijd mee, behalve als het regent. Een hartslagmeter gebruik ik niet omdat ik die borstband vervelend vind, en de batterijen heel snel leeg zijn.

Doe je mee aan wedstrijden? Waarom wel of waarom niet?

Ja, (kleine) wedstrijden in de buurt, 5 of 10 km en dergelijke. Ik vind het leuk om mee te doen, en als ik niet als laatste eindig ben ik al helemaal blij.

Wat betekent deelname aan wedstrijden voor jou?

Een bewijs dat ik het kan. Een wedstrijd uitlopen is toch anders dan een training.

Ga je ook echt voor een prijs?

Nee, ik weet wel beter.

Loop je op muziek? Waarom wel, of juist niet?

Soms. Als ik alleen loop meestal wel, maar als het regent laat ik mijn telefoon thuis. Muziek kan wel stimulerend werken om meer tempo te maken.

Draag je ook looprokjes? Waarom wel of juist niet?

Ja! Altijd. Met lange tight, kniebroek en korte tight eronder. Omdat, zoals jij het zo mooi uitdrukte, een rokje prachtig verhult wat een tight zo vals laat zien. Ik vind het lelijk als ondergoed duidelijk zichtbaar is onder een broek. Looprokjes vind ik ook leuk omdat je ze in meer kleuren en vormen kan kopen dan de doorgaans zwarte loopbroek. Korte broeken vind ik ook prettig lopen en dan heb ik het niet over korte tights.

Vind je loopschoenen kopen leuk?

Nee, want de schoenen die ik leuk vind zijn vaak niet de schoenen die het beste bij mijn lijf en loopstijl passen. Loopkleding kopen vind ik wel leuk.

Wat vind je van Paula Radcliffe?

Geweldige sportvrouw, waar ik in de verste verte nooit aan zal kunnen tippen.

Heb je favoriete boeken over hardlopen?

Nee. Eigenlijk lees ik nooit boeken over hardlopen.

Lees je het tijdschrift Runner's World? Waarom wel/waarom niet?

Ja, soms. Af en toe staan er leuke artikelen, in maar er staat veel in voor lopers die al veel verder zijn dan ik.

Favoriete sportschoenen?

Nee, ik heb twee paar Brooks waar ik prima op loop. Echt mooi vind ik ze niet. Erg mooi om te zien en absoluut op mijn wensenlijst zijn de Asics Noosa (zie plaatje). Veel kleur, en lichtgevend in het donker. Mooier dan dat kun je het niet hebben, toch? Geen idee of ze bij me passen qua loopstijl.

Heb je een boodschap voor moeders die willen gaan hardlopen?

Gewoon doen. En volhouden. Er komt een tijd dat je het echt leuk gaat vinden. Bedenk dat elke keer dat je loopt, je het toch maar doet!

Similar Posts

  • Carla

    Steeds meer vrouwen gaan hardlopen. Wie zijn zij en wat motiveert ze? Vanaf nu een nieuwe rubriek 'Rennende moeders' met daarin portretten van moeders die hardlopen! In dit eerste portret komt Carla den Nieuwenhoop aan het word. Carla is 42, getrouwd, en moeder van twee jongens van 7 en 4. Ze combineert de zorg voor...

  • Eva rent

    'Daar kunnen mijn knieën niet tegen,' of 'Dat kan mijn lichaam niet aan!' Het zijn veelgehoorde argumenten die mensen aandragen als het om hardlopen gaat. Maar zo zwart wit is het meestal niet. Zo dacht Eva (46) dat ze het hardlopen verder wel kon vergeten nadat ze kampte met shin splints. Maar sinds ze haar...

  • Hardloper Kelly (27)

    Vorig jaar was Kelly bezig met afvallen. Ze had ergens gehoord dat hardlopen daar ook 'goed' voor was. Zo kon het gebeuren dat ze ineens dacht: 'Goh, misschien is hardlopen wel wat... Laat ik het eens proberen.' Na enkele mislukte pogingen lukte het Kelly om twee à drie keer per week te gaan lopen. Kelly is 27,...

  • Julia rent!

    Steeds meer vrouwen gaan hardlopen. Wie zijn zij, en wat motiveert ze? In onze rubriek 'Rennende moeders' portretten van moeders die hardlopen! In dit veertiende portret maken we kennis met Julia (37). Julia, bekend van haar blogs NatuurlijkZuinig en NatuurlijkGezond is getrouwd, en heeft samen met haar man twee zonen van negen en zeven. Julia...

  • Mireille

    Steeds meer vrouwen gaan hardlopen. Wie zijn zij en wat motiveert ze? In onze rubriek 'Rennende moeders' portretten van moeders die hardlopen! In dit zesde portret maken we kennis met Mireille! Ik ben in oktober 2007 begonnen met lopen, op mijn zevendertigste.Ik had me eerder aangemeld voor een trainingsgroep die zich zou gaan voorbereiden op...

  • Angela rent

    Nadat Angela (48) klaar was met de verbouwing van haar nieuwe appartement had ze ineens een boel tijd en energie over. Bovendien wilde ze haar nieuwe woonomgeving wel eens verkennen. En hoe kun je dat nou beter doen dan met hardlopen?! Het was begin mei en mooi weer, en dus besloot Angela eens te kijken...

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.