Ineke rent

Steeds meer vrouwen gaan hardlopen. Wie zijn zij, en wat motiveert ze? In onze rubriek 'Rennende moeders' portretten van moeders die hardlopen! In dit zeventiende portret maken we kennis met Ineke (46).

Ineke heeft twee zonen van respectievelijk zeventien en twintig jaar, en een veertienjarige dochter. In haar dagelijks leven is ze interieurstyliste.

Hoe ben je begonnen met lopen en op welke leeftijd?

Ik ben voor het eerst begonnen na de geboorte van de jongste. Ik was toen 32 jaar.
Daarna ben ik steeds weer gestopt en weer opnieuw begonnen...

Waarom begon je? Was er een bepaalde aanleiding?

Veertien jaar geleden vroeg één van mijn zussen of ik mee wilde doen met lopen, en afgelopen zomer was de aanleiding dat ik mezelf niet prettig voelde in mijn lijf. Via twitter volg ik iemand die heel veel loopt, en ook dat werkt aanstekelijk.
Dus die combi maakte dat ik voor de vakantie begon, en na de vakantie echt 2 tot 3 x per week ging lopen.

Hoe ben je met hardlopen begonnen? Gebruikte je een schema?

We begonnen (14 jaar geleden en een aantal keren daarna)met een schema. Dus de eerste keer 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen, enzovoorts.
Deze zomer begon ik met een klein rondje rustig rennen en dat bouwde ik uit tot meer kilometers in een voor mij prettig tempo.

Waar loop je het liefst: in natuurgebied of in de stad?

Het liefst in het buitengebied, of rondom het dorp.

Hoe zie je je toekomst als hardloopster?

Ik stel mezelf doelen: eerst 5 km, dan 10 km. Ik wil de Marikenloop gaan doen en de Kikarun.
Hoe het verder in de toekomst gaat weet ik niet natuurlijk. Ik hoop gewoon dat ik dit vol kan houden, en dat ik geen blessures krijg waardoor ik (tijdelijk) moet stoppen.

Loop je alleen of in een groep?

Ik ben alleen begonnen, en loop meestal alleen. Af en toe loop ik met een vriendin.
Voordeel van alleen lopen vind ik dat ik kan gaan wanneer ik wil. Ook vind ik het prettig om alleen te zijn met mijn gedachten. Ik bid ook tijdens het lopen.

Voordeel van samen lopen is de gezelligheid. We kletsen heel wat af, en dat zijn fijne gesprekken. En je stimuleert elkaar om vol te houden of net iets sneller te gaan.

Wat motiveert je om te gaan hardlopen?

Mijn lijf ziet er beter uit. Het voelt beter. Ik voel me gezonder. Mijn conditie is beter.

Maak je verschil tussen lichamelijke en psychologische redenen om te lopen?

Als je je lichamelijk beter voelt voel je je geestelijk ook beter. En omgekeerd. Het is niet los van elkaar te zien.

Wat betekent hardlopen voor jou?

Dat ik het doe, laat me zien dat ik het kán. Dat had ik nooit verwacht. Dat ik de discipline op kan brengen dit 2-3 x per week te doen. Het maakt dat ik best trots ben op mezelf. En dat betekent veel.

Zie je parallellen tussen hardlopen en moeder zijn?

Eerlijk gezegd heb ik het nog niet zo bekeken.

Kun je hardlopen gebruiken in je moederschap?

Absoluut. Alleen al het feit dat je hierdoor wat tijd neemt voor jezelf.

Leer je je kinderen ook hardlopen? Waarom wel/ niet?

Nee. Als ze willen mogen ze meelopen, en dat weten ze.
De kinderen hebben hun eigen sport.

Raad je het je kinderen aan?

Ik vind het belangrijk dat ze aan sport doen, maar ze mogen hun eigen keus maken.

Doe je mee aan wedstrijden? Waarom wel of waarom niet?

Nee, ik loop echt voor mezelf. Ben niet competitief genoeg.

Loop je op muziek? Waarom wel, of juist niet?

Ik loop zonder muziek. Ik heb het gevoel dat ik mezelf van de buitenwereld afsluit als ik het wel doe. En ik hoor graag wat er om me heen gebeurd.

Draag je ook looprokjes? Waarom wel, of juist niet?

Nee. Tot nu toe niet. Misschien ga ik het eens proberen.

Vind je loopschoenen kopen leuk?

Ja. Maar ik heb op dit moment 1 paar en ik koop pas weer als het nodig is.

Lees je het tijdschrift Runner's World? Waarom wel/waarom niet?

Nee. Ik ben al blij dat ik aan het lopen ben.

Favoriete sportschoenen?

Ik loop nu op Asics. En dat bevalt goed.

Heb je een boodschap voor moeders die willen gaan hardlopen?

Ga het lekker doen. Je voelt je er fitter door, je hebt even tijd voor jezelf, en kunt daardoor ruimte maken in je hoofd. Je kunt het op elk tijdstip van de dag doen, en dat is zeker handig met kleine kinderen.

Similar Posts

  • Renate rent

    'Er zijn soms echt wel eens avonden dat ik geen zin heb, maar dan denk ik altijd: 'Als ik niet ga heb ik daar meer spijt van dan als ik wel ga. Want van wel gaan hardlopen krijg ik nooit spijt.' Deze treffende uitspraak, die iedere hardloper zal kunnen beamen, komt van Renate (36). Renate...

  • Yolanda Roos rent

    'Uitslover! ' Dat is wat Yolanda Roos (46) dacht als ze een hardloper zag. Ze kon zich niet voorstellen dat iemand zoiets deed omdat hij of zij het léuk vond. Maar toen gingen in haar omgeving steeds meer mensen hardlopen. Ze waren razend enthousiast, zagen er fantastisch uit en bulkten van de energie. Vooral dat laatste...

  • Sylvia loopt hard

    Gemiddeld mag je als vrouw zo'n 10 kilo aankomen tijdens je zwangerschap. Maar bij Sylvia werden dat er 30. Dus toen iemand van de zwangerschapsgym vertelde dat je met hardlopen veel afvalt, wilde Sylvia wel. Ondanks dat ze zichzelf van nature een 'anti-sporter' noemt, en opgroeide in een gezin dat weinig op had met sport. 'Sport...

  • Spaarmoeder loopt hard!

    Steeds meer vrouwen gaan hardlopen. Wie zijn zij, en wat motiveert ze? In onze rubriek 'Rennende moeders' portretten van moeders die hardlopen! In dit achttiende portret maken we kennis met Spaarmoeder. Spaarmoeder (32) trouwde met haar grote liefde, en samen hebben ze een zoontje (3) en dochtertje (2). Dit is het verhaal achter de rennende...

  • Hardloper Tanja

    Nadat Tanja Dil (32) gestopt was met roken had ze ineens tijd over. Ze verveelde zich zelfs. En als ze eerlijk was vertrouwde ze zichzelf niet, daar op die bank. Ze vreesde dat ze toch weer een sigaret zou pakken. Dus ging ze hardlopen. Tanja is elf jaar getrouwd, en moeder van twee kinderen van...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.