Ecologische voetafdrukken

Als hardloper laat je heel wat denkbeeldige voetafdrukken achter, maar hoe zit het met jouw ecologische voetafdruk?

Hardlopen is in principe een 'groene' sport. Zeker als je vanuit je voordeur begint, en niet eerst met de auto ergens naar toe rijdt, waarbij je onderweg kwalijke bezinedampen uitstoot. Maar als je onderweg drinkt uit een plastic flesje wat je later weggooit, wordt je ecologische voetadruk alweer groter.

Coca-Cola Company helpt met kleinere ecologische voetafdruk

Verschillende bedrijven die loopkleding en loopschoenen produceren, beginnen te letten op hun ecologische voetadruk. Bijvoorbeeld door gerecyled materiaal te gebruiken.

PlantBottle™

De Coca-Cola Company produceert weliswaar geen loopkleding, maar wel plastic flesjes die volledig recyclebaar zijn, en zelfs deels uit planten bestaan! Het materiaal ziet er hetzelfde uit als het traditionele PET, maar laat een kleinere ecologische voetadruk achter. Deze nieuwe innovatie heet PlantBottle™.

De PlantBottle™ zorgde er alleen al in 2010 voor dat er bijna 30.000 ton kooldioxide (CO2) minder nodig was om PET-flessen te maken ! Dat zijn maar liefst 60.000 vaten olie.

De Coca-Cola company wil in 2020 alleen nog maar PlantBottles™ produceren, en uiteindelijk een geheel CO-2 neutrale fles maken van 100% herbruikbaar materiaal dat op verantwoorde wijze is verkregen.

Small Act. Big Impact

Elke inspanning die Coca-Cola levert voor een duurzamere samenleving heeft een enorme impact, dankzij de wereldwijde verkoop. Zo hebben kleine stappen, uiteindelijk een grote impact.

Eigenlijk dus net als bij hardlopen! Daar draagt ook iedere stap bij aan het grote geheel!

Bezoek nu de speciale website:Trace Your Coke!.

Loop jij ecologisch verantwoord?

Similar Posts

  • Hardlopen op vakantie - advertorial

    Advertorial Ik ben geen vakantieganger. Hardloopschoenen mee naar de vakantiebestemming Maar de keren dat ik op vakantie ging, nam ik mijn hardloopschoenen mee. Er gaat niets boven het verkennen van je vakantiebestemming op hardloopschoenen. Bovendien voelde ik me dan meteen minder een 'toerist'. Als hardloper was ik een natuurlijk deel van het landschap. Destijds gingen...

  • Diep gaan

    Als hardloper moet je soms 'diep' gaan. Als je benen voelen alsof er een peuter aan hangt, of als je de weg niet meer weet… De vader in deze video gaat ook 'diep'. Hij zwoegt door weer een wind op zijn fiets, met een kind achterop. Hij is net een hardloper op wielen!

  • Bol.com vakantiewinkel

    Advertorial 'We moeten rennen, vliegen, opstaan en weer doorgaan!' zong Herman van Veen op gehaaste toon. Menig moeder voelt zich zoals Herman van Veen bezingt. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de vrouwen bezorgd zijn over de komende vakantie. Vooral de vraag: 'Heb ik alles?!' speelt bij veel vrouwen door het hoofd....

  • Hardlopen op vakantie

    Hoewel ik geen vakantieganger ben, hebben we twee keer een stacaravan gehuurd op een camping in Tuitjenhorn. Hardlopen op de camping En mijn mooiste herinningen aan die vakanties zijn de hardlooprondjes die ik daar deed. De eerste was de avond na onze aankomst. Ik rende een rondje vanaf de camping naar het plaatsje Tuitjenhorn. Daarnaast rende...

6 Comments

  1. Ik drink geen coke maar vind het wel een goed initiatief van Coca-cola. Alle kleine beetjes helpen.
    Nog beter zou ik het vinden echter, als ze herbruikbare flessen zouden gebruiken...
    Wel leuk dat je ook hier over dit onderwerp schrijft!

    Gr,
    Julia

  2. Goed initiatief van de cola-fabrikant!
    Tijdens het hardlopen neem ik de flesjes in de 'bottlebelt' (goh, wat verengelsd ons nederlands toch he? ... het nederlandse woord zou dus 'flesjesriem' zijn) mee. Een paar flesjes vul ik met een sportdrank, de andere met water. Water lijkt bij mij niet voldoende te zijn tijdens het lopen - alsof het zó door mijn 'systeem' is.
    Die flesjes was ik naderhand gewoon af, en ik gebruik ze nu al zo'n 6 jaar.
    Wel een klein nadeel - ze sluiten niet helemaal goed - dus vaak wordt mijn shirt wat nat.

    Heel goed trouwens om die ecologische voetafdruk onder de aandacht te brengen! Bewustwording is stap 1 😉
    Fijn weekend!

  3. Wij gebruiken van die 'belt'flesjes, die je weer kunt hervullen en omspoelen. Eigenlijk zou ik ook wel benieuwd zijn naar de hardloopschoenen, of die van recyclebaar materiaal te maken zijn. Mij bekruipt tenministe vaak wroeging als ik bedenk dat die dure dingen door kinderarbeid vervaardigd zijn.
    Oké, dat heeft an sich niet met 'groen' te maken, maar wel met de rechten van het kind. Daarom wil ik zo lang mogelijk met mijn hardloopschoenen doen. Dat wil niet zeggen dat ik dus op versleten schoenen hardloop. Hardloopschoenen krijgen bij mij een tweede leven als wandelschoen/vakantieschoen.

    Ik zou het dus fijn vinden als hardloopschoenen niet alleen 'groener' werden, maar ook meer in overeenstemming waren met de rechten van de mens/het kind op eerlijke beloning van arbeid en fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.